Δευτέρα, Αυγούστου 05, 2013

Ιχνηλατώντας τα χνάρια των θεών

Συμπληρώθηκαν φέτος εκατό χρόνια από την ημέρα (2 Αυγούστου 1913) κατά την οποία ο κυνηγός Χρήστος Κάκαλος μαζί με τους Ελβετούς Φρεντερίκ Μπουασονά και Ντανιέλ Μπο-Μποβί πάτησαν την υψηλότερη κορυφή του μυθικού βουνού, τον Μύτικα. Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχουν πολλά λόγια ώστε να περιγράψει κανείς τόσο το θέαμα που αντίκρισαν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι όσο και τα συναισθήματα που νιώθει οποιοσδήποτε ανεβαίνει στον Όλυμπο. Ακόμα και οι φωτογραφίες είναι δύσκολο να αποτυπώσουν το ακαταμάχητο μεγαλείο της φύσης, το οποίο συναντήσαμε κατά την ανάβασή μας στο βουνό των θεών, το σαββατοκύριακο 27 και 28 Ιουλίου.

Με γεμάτες τσάντες και οπλισμένοι με τεράστια θέληση, αφήσαμε τον καύσωνα της πόλης για να ζήσουμε κάτι που έμελλε να είναι μοναδικό. Παρκάραμε το αυτοκίνητο στο 13ο χμ της διαδρομής από το Λιτόχωρο για τα Πριόνια, στη θέση «Γκορτσιά» (1.120 μ.): από εκεί ξεκινά ένα ανηφορικό μονοπάτι μήκους 13,4 χμ με πολύ καλή σήμανση, το οποίο ακολουθήσαμε για να φτάσουμε στο Οροπέδιο των Μουσών και στο καταφύγιο «Γιώσος Αποστολίδης» που ήταν ο τελικός μας προορισμός.
Το πρώτο σκέλος της διαδρομής μέχρι την Πετρόστρουγκα και το καινούριο καταφύγιο που υπάρχει στο σημείο (1.950 μ.) περιλάμβανε πεζοπορία σε πανέμορφο δάσος κατακλυσμένο με οξιές, οι οποίες μας προστάτευσαν καθώς δεν άφηναν πολλές ηλιαχτίδες να φτάνουν στο έδαφος και να μας ζεστάνουν ακόμα περισσότερο. Κάποια ξέφωτα με απίστευτη θέα, είτε προς την πλευρά της Κατερίνης είτε προς το φαράγγι του Ενιπέα, ήταν ό,τι πρέπει για ένα σύντομο διάλειμμα. Δεν αποφύγαμε και την προσπέραση από έναν αγωγιάτη, ο οποίος οδηγούσε ένα καραβάνι από τρία άλογα και τρία μουλάρια υπερφορτωμένα με προμήθειες για τα καταφύγια του Ολύμπου - κάπως έτσι, άλλωστε, χτίστηκαν αυτά τα καταφύγια!
Στη συνέχεια, τη σκυτάλη για να μας συντροφεύσουν πήραν τεράστια αιωνόβια ρόμπολα, άλλοτε πυκνότερα και άλλοτε αραιότερα. Σε μια πλαγιά μάς περίμενε και ένα κοπάδι προβάτων, με τον βοσκό να τα προσέχει εξ αποστάσεως. Πλησιάζοντας τη Σκούρτα (2.476 μ.), το τοπίο αλλάζει απότομα και γίνεται αλπικό: τα δέντρα αντικαθίστανται από χαμηλή θαμνώδη βλάστηση και πέτρες. Παράλληλα, οι κορυφές του βουνού γίνονται ολοένα και πιο ευδιάκριτες, ενώ η ακτογραμμή της Πιερίας φαντάζει ατελείωτη από τόσο ψηλά.
Μπροστά μας φάνηκε ο κοφτερός Λαιμός, ένα από τα εντυπωσιακότερα κομμάτια του μονοπατιού. Πρόκειται για μια στενή ράχη ανάμεσα σε δύο γκρεμούς, που καταλήγει στο «πέρασμα του Γιώσου» (με μεταλλικά στηρίγματα στο βράχο και συρματόσχοινο, που παρακάμπτεται όμως το καλοκαίρι) και έπειτα στο Οροπέδιο των Μουσών (2.600 μ.). Ο ιδρώτας έρρεε ποτάμι και πάγωνε στις πλάτες μας λόγω του κρύου αέρα που φυσούσε, παρόλο που ο ήλιος έκαιγε ακριβώς από πάνω. Αλλά η κάθε ταλαιπωρία σβηνόταν άμεσα, καθώς το μάτι δεν χόρταινε να παρατηρεί τις απείρου κάλλους τοποθεσίες.
Προχωρώντας στο τελευταίο τμήμα της πορείας μας, το Στεφάνι -ή αλλιώς, ο θρόνος του Δία- υψώθηκε ανυπέρβλητο μπροστά μας. Αφήσαμε στα αριστερά το καταφύγιο «Χρήστος Κάκαλος» (2.650 μ.) και οδηγηθήκαμε στο καταφύγιο «Γιώσος Αποστολίδης» (2.695 μ. ή 2.760 μ. σύμφωνα με την ταμπέλα που υπάρχει εκεί), στο οποίο φάγαμε ένα πιάτο φαΐ και ήπιαμε ένα ποτήρι τσίπουρο, αποσβολωμένοι από το σχεδόν τρομακτικό θέαμα. Το ηλιοβασίλεμα απαράμιλλης ομορφιάς, σεληνιακό τοπίο, υγρό κλίμα και το λιγοστό νερό παγωμένο.

Μετά από ένα πολύ πρωινό ξύπνημα, αφού ετοιμάσαμε τις τσάντες μας, περάσαμε κάτω από το Στεφάνι, πήραμε το δρόμο για το Λούκι και οι πιο θαρραλέοι για την αναρρίχηση στον Μύτικα (2.919 μ.). Έπειτα από την επικίνδυνη κατάβαση, αγκαλιές, φιλιά και λίγες τελευταίες λέξεις πριν την επιστροφή προς το Λιτόχωρο: εξαντλημένοι και πιασμένοι, μα χαμογελαστοί και τόσο χαρούμενοι για την ασύλληπτη εμπειρία, ανανεώσαμε το ραντεβού για κάποιο άλλο μονοπάτι που θα μας φέρει του χρόνου να περπατήσουμε στα βήματα των θεών.

Δευτέρα, Μαΐου 20, 2013

Οι Depeche Mode μάς αποζημίωσαν

Μετά το φιάσκο του 2009, όταν η συναυλία των Depeche Mode είχε ακυρωθεί την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή (εξαιτίας προβλήματος υγείας του τραγουδιστή), οι χιλιάδες θαυμαστές του συγκροτήματος συρρεύσαμε -και πάλι- στη Μαλακάσα προσμένοντας μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Και όντως μείναμε απολύτως ευχαριστημένοι, έστω και αν έπρεπε να οπλιστούμε με μπόλικη υπομονή μέχρι να εισέλθουμε στο Terra Vibe, την περασμένη Παρασκευή 10 Μαΐου.
Ο λόγος; Η γνωστή ελληνική ανοργανωσιά. Η έλλειψη plan b. Το αποτέλεσμα; Οι περισσότεροι από τους σχεδόν 35.000 θεατές, που έφτασαν μετά τις 7 το απόγευμα στο συναυλιακό χώρο -καθώς επρόκειτο για εργάσιμη ημέρα-, να δημιουργήσουν τεράστιες ουρές λόγω τεχνικού προβλήματος με το μηχάνημα που «διάβαζε» το barcode των εισιτηρίων. Γιούχα, αποδοκιμασίες σε αρμόδιους και μη, στρίμωγμα για πάνω από μιάμιση ώρα.
Μετά τον απίστευτο συνωστισμό, καταφέραμε να περάσουμε τον έλεγχο μόνο με την απλή επίδειξη του εισιτηρίου(!) λίγο πριν αρχίσει το live. Μεταξύ των θεατών έβλεπε κανείς από νεαρόκοσμο έως και μεσήλικες 50άρηδες που άκουγαν τους Depeche Mode στη νιότη τους, αλλά και μικρά παιδάκια (ναι, είδαμε και πιτσιρίκια κάτω των 5 ετών) που τα έφεραν οι γονείς τους για να μυηθούν στη μαγεία της καλής ηλεκτρονικής μουσικής.
Το θρυλικό πια συγκρότημα ανέβηκε στη σκηνή με αγγλική συνέπεια, περί τις 9.10 το βράδυ, όταν και επικράτησε πανδαιμόνιο από τα χειροκροτήματα και τις ζητωκραυγές. Ο frontman και εορτάζων Ντέιβ Γκάχαν (είχε γενέθλια την προηγούμενη ημέρα), αφού χαιρέτισε το πολυπληθέστατο κοινό στα ελληνικά, καθότι παντρεμένος με Ελληνίδα, ανέλαβε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της διασκέδασης και μας απογείωσε. Επί δυόμιση σχεδόν ώρες ερμήνευσε τραγούδια προερχόμενα από ολόκληρη τη δισκογραφία της μπάντας, δίνοντας έμφαση στο πρόσφατο και αρκετά «σκοτεινό» άλμπουμ με τίτλο «Delta Machine». Τον πλαισίωσε άριστα -όπως πάντα- στην κιθάρα και στα πλήκτρα, ο δημιουργός των ωραιότερων μελωδιών και εμπνευστής των περισσότερων στίχων Μάρτιν Γκορ, ο οποίος τραγούδησε και ορισμένα κομμάτια σε στυλ μπαλάντας (όπως το «Higher Love» και το ανεπανάληπτο «Home»).
Καθόλη τη διάρκεια της συναυλίας, η ατμόσφαιρα «ηλεκτριζόταν» σταθερά και ανοδικά, με τους θεατές να συμμετέχουν τραγουδώντας και χορεύοντας ακατάπαυστα. Για να φτάσουμε στο ζενίθ της βραδιάς, όταν οι Depeche Mode εκτέλεσαν περίφημα τις δημοφιλέστατες επιτυχίες τους: «Enjoy the Silence» και «Personal Jesus». Πραγματικός χαμός.
Αλλά δεν σταμάτησαν εκεί! Και πώς να σταματήσουν, αφού το πλήθος ήθελε κι άλλο. Έτσι, το ανκόρ ξεπέρασε κάθε προσδοκία αφήνοντάς μας την καλύτερη γεύση για το τέλος: τους βγαλμένους από τα 80s ήχους του «Just cant get enough» ακολούθησε το ερωτικό «I feel you», ενώ η τελείωση ήρθε με το «Never let me down again» και τον κόσμο να αφήνεται έρμαιο στις διαθέσεις του Γκάχαν και της παρέας του.
Τέλος καλό, όλα καλά. Η εντυπωσιακή απόδοση των Depeche Mode μας έκανε να ξεχάσουμε το μελανό σημείο της συναυλίας -ήτοι την ταλαιπωρία για την είσοδο- και να φύγουμε όλοι με ένα χαμόγελο ευτυχίας από τη Μαλακάσα και με την προσμονή για την επόμενη επίσκεψη του αγαπημένου βρετανικού συγκροτήματος.
ΥΓ: Το κείμενο είναι καθαρά δημοσιογραφικού περιεχομένου.

Τετάρτη, Ιουλίου 18, 2012

Όνειρα θερινής νυκτός

Πολλές σκέψεις με τριγυρίζουν τελευταία. Είναι το καλοκαίρι της περισυλλογής. Οι εποχές της ανεμελιάς πέρασαν ανεπιστρεπτί - δικαίως ή αδίκως, άλλη μεγάλη ιστορία.

Η κρίση αντέχει, βαθαίνει, διαλύει. Έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Και η δυστυχία μας είναι ότι κανείς δεν ξέρει πότε θα (μας) τελειώσει. Άλλοι λένε τώρα ότι το 2013 θα είναι η χειρότερη χρονιά. Τα ίδια έλεγαν και για το '11 και για το '12. Όμως, πόσο δυσκολότερα είμαστε έτοιμοι να ζήσουμε;

Άτομα της ηλικίας μας προλάβαμε -έστω και για λίγο- να βουτήξουμε το δάχτυλο στο μέλι. Και ήταν ωραία! Κάθε καλοκαίρι επιλέγαμε το μέρος, την παρέα και πηγαίναμε διακοπές. Για να τα σπάσουμε, να μπανίσουμε γκομενάκια οι ελεύθεροι, να απολαύσουμε τους καρπούς του έρωτά μας οι αισθηματίες, αλλά και να γνωρίσουμε όλοι μας καινούριους τόπους. Πάρος, Κως, Ίος, Αυστρία, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Σερβία, Σαμοθράκη... Δεν υπήρχε ζήτημα οικονομικό. Λεφτά υπήρχαν. Οι γονείς είχαν την ευχέρεια να μας κάνουν τα περισσότερα χατίρια. Κι εμάς τους νεολαίους, μας άρεσε η καλή ζωή!

Στα χρόνια της κρίσης αρχίσαμε να περιοριζόμαστε. Λιγότερες ημέρες διακοπών, κάπου κοντινά, στο εξοχικό ενός φίλου ή σε κάποιο κάμπινγκ (ναι, δοκιμάσαμε και το ελεύθερο!). Διαπιστώσαμε ότι και μ' αυτά τα λιγότερα μπορούμε να ζήσουμε. Και να περάσουμε καλά. Το ηλιοβασίλεμα είναι το ίδιο για όλους!

Ωστόσο, εκείνο που είναι το πιο στενάχωρο απ' όλα και τραγικό απότοκο της κρίσης είναι ότι έχουμε βίαια στερηθεί από τη δυνατότητα να ονειρευόμαστε. Να προγραμματίζουμε το μέλλον μας με βάση κάποια σχέδια που έχουμε στο μυαλό μας, αλλά και ορισμένες σταθερές. Η αβεβαιότητα που επικρατεί παντού, για το ποια θα είναι η κατάσταση στον κόσμο, στη χώρα, στην πόλη, στην οικογένειά μας, δεν μας επιτρέπει να οραματιζόμαστε το αύριο. Να ονειρευτούμε τη ζωή παρέα με τον άνθρωπό μας. Να σκεφτούμε πώς θα φανταζόμασταν τον εαυτό μας -όχι σε πέντε ή δέκα έτη αλλά- την επόμενη χρονιά!

Προσωπικά, η φτώχεια δεν με φοβίζει. Και οι παππούδες μας φτωχοί έζησαν σχεδόν όλη τους τη ζωή. Είχαν όμως στόχους και όνειρα, που άλλα τα πραγματοποίησαν, άλλα όχι. Εκείνο που με τρομάζει είναι η αδυναμία οραματισμού του μέλλοντος.

Μέχρι τότε, ας μοιραστούμε αυτές τις αγωνίες μεταξύ μας. Στο κάτω-κάτω, ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις και αυτό δεν είναι αναγκαία κακό. Με το κορίτσι μας αγκαλιά, τον φίλο μας για παρέα. Ό,τι και όπως αρέσει στον καθένα. Ζωγραφίζοντας καρδιές στην αμμουδιά, μπορούμε να ατενίζουμε πιο αισιόδοξα το μέλλον. Έτσι κι αλλιώς, ζωή για κάποιους είναι όσα δεν προγραμματίσαμε...

Δευτέρα, Ιουνίου 18, 2012

Δύστυχη Λιάνα!

Μετά τα χθεσινά αποτελέσματα, ο νους μου πήγε στη Λιάνα Κανέλλη. Πώς να αισθάνεται αυτή η ψυχή; Ακόμα συζητιούνται (και ηχούν) τα σκαμπίλια που της έριξε on air κάποιος ονόματι Κασιδιάρης. Αλλά το χθεσινό "ράπισμα" ήταν ακόμα πιο ηχηρό.

Ένα κομμάτι του ελληνικού λαού -αριθμητικά σαφώς μεγαλύτερο από εκείνο που υποστηρίζει το κόμμα της- επιβράβευσε τέτοιου είδους πρακτικές. Οι 425.000 περίπου συμπολίτες μας που ψήφισαν τη συμμορία της Χρυσής Αυγής στις εκλογές της 17ης Ιουνίου το έπραξαν με πλήρη συνείδηση και για δεύτερη φορά (οι περισσότεροι). Υπερψήφισαν τα ντούκια, τα λεβεντόπαιδα, τους καραφλούς αμόρφωτους, τα φασισταριά -όπως θέλει τους αποκαλεί ο καθένας- για να "πέφτει και καμιά φάπα άμα λάχει". Με την ψήφο τους δήλωσαν ότι βαρέθηκαν τους ντιντήδες φλώρους στυλ Πάκη, τις θρασύτατες τουρκολάγνες στυλ Δούρου και πολύ περισσότερο τις εριστικές αναιδέστατες στυλ Λιάνας.

Πώς νιώθεις τώρα, Λιάνα; Το κόμμα σου καταποντίστηκε, διότι ο λαός στον οποίο τόσο πολύ ομνύετε και βασίζεστε, σας γύρισε την πλάτη του. Όσο ξύλο και να έπεσε προεκλογικά, όσους μόλωπες και να είδαμε ζωντανά στις τηλεοράσεις μας, ο λαουτζίκος έχει πλέον άλλη γνώμη. Δεν μασάει από κάτι τέτοια. Ίσα-ίσα, τα γουστάρει, τα επικροτεί. Και την επόμενη φορά, Λιάνα, που θα πας το καρβέλι και το γάλα στη Βουλή, που θα καπνίσεις ανερυθρίαστα μπροστά στους τηλεοπτικούς φακούς, που θα βγεις στην αμερικάνικη τηλεόραση και θα μιλήσεις με παροιμιώδη τσαμπουκά ("oh dear"), που θα αντιμιλήσεις σε κάποιο πάνελ και θα προκαλέσεις με τη στάση σου τους συνομιλητές σου ως έχουσα το αλάθητο του Πάπα, που θα σηκώσεις με τα συντρόφια πανό στην Ακρόπολη, ας γνωρίζεις ότι ο λαός τα βαρέθηκε αυτά. Και ένα τμήμα του, ακόμα πιο ριζοσπαστικό και ακραίο, θα είναι εκεί για να σου το θυμίσει.

Δύστυχη Λιάνα, τι σου έμελλε να πάθεις; Με τα λόγια σου, τις πράξεις σου, τα έργα σου, εσύ κι οι όμοιοί σου κάνατε το χατζιδάκειο "θηρίο" να αγριέψει. Το θηρίο της βίας. Οι σύντροφοί σου κι εσύ δεν είστε αυτοί που υποστηρίζετε ότι οι νόμοι καταργούνται στους δρόμους; Δεν είστε εκείνοι που ευαγγελίζεστε τη "βία στη βία της εξουσίας"; Και τώρα που μας εξοικειώσατε με την όψη του θηρίου, ψάχνετε παρηγοριά. Αλλά τώρα είναι μάλλον αργά. Έχουμε συνηθίσει στη βία και δεν αντιδρούμε πια.

Συντρόφισσα Λιάνα, δυστυχώς χάσαμε! Και όπως είπε ένας Ρωμαίος κάποτε, "ουαί τοις ηττημένοις"...

Τετάρτη, Μαΐου 09, 2012

Τελικά, μήπως δεν είναι τόσο "σοφός ο λαός";

Μετά τα αποτελέσματα των εκλογών της 6ης Μαΐου, ήρθα αντιμέτωπος με κάποια συμπεράσματα για το ποιόν του ελληνικού λαού. Λογικά θα ρωτήσει κάποιος "καλά, τις εκλογές περίμενες για να καταλάβεις τι σόι ράτσα είμαστε;". Όχι, θα απαντούσα, αλλά πίστευα ότι μπροστά στην κάλπη ίσως κάτι άλλαζε. Μάταια όμως...

Στο δίλημμα που έθεσε σωστά ο Στέλιος Ράμφος πριν τις εκλογές, ότι καλούμαστε να επιλέξουμε ανάμεσα σε Ευρώπη ή Αφρική, ο κυρίαρχος ελληνικός λαός αποφάσισε. Και η απόφασή του είναι "Αφρική". Μόνο έτσι εξηγούνται τα υψηλά ποσοστά που πήραν ακραίες -μα πάντως ξεκάθαρες στις ιδέες τους- παρατάξεις, οι οποίες ευαγγελίζονται την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ευρώ, όπως το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή.

Ακόμα πιο απογοητευτικά και δυνάμει επικίνδυνα είναι τα τεράστια ποσοστά τα οποία έλαβαν ψηφοθηρικά και λαϊκίστικα μορφώματα με θολές και ανέφικτες απόψεις, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, που ναι μεν θέλουν τη χώρα στην Ευρώπη αλλά με μια δίκη τους ουτοπική θεώρηση των πράγματων. Και αυτό είναι το πιο ανησυχητικό: ότι ο κόσμος ψήφισε αυτούς τους ψηφοσυλλέκτες, που ακολούθησαν τον εύκολο δρόμο, του πούλησαν φρούδες ελπίδες, κανάκεψαν τα αυτιά του λαού και του είπαν αυτά που θέλει ν' ακούσει.

Όλοι λένε "σεβόμαστε το εκλογικό αποτέλεσμα, ο λαός μίλησε, έστειλε το μήνυμά του, μπλα, μπλα, μπλα...". Προσωπικά, αμφισβητώ πλήρως αυτή τη "σοφία" του ελληνικού λαού!

Και για όσους βιαστούν να με αποκαλέσουν αντιδημοκράτη, σπεύδω να επισημάνω τα εξής: ο "σοφός" ελληνικός λαός δεν ήταν αυτός που πείστηκε με τα προεκλογικά ψεύδη του ΓΑΠ ("λεφτά υπάρχουν") και του έδωσε τεράστια αυτοδυναμία; Δεν είναι αυτός που ξαναεπέλεξε στις 6 Μάη για αντιπροσώπους του άτομα κενά περιεχόμενου όπως τον Γιακουμάτο, τον Πολύδωρα, τη Ράπτη; Ντιντήδες όπως τον Άρη, τον Κούλη Μητσοτάκη, τον Χατζηδάκη; Νεοταξίτες όπως τον Δένδια, τον Βαρβιτσιώτη, τον Ψυχάρη; Αποτυχημένους όπως τον Λοβέρδο, τον Πάκη, τον Μπασιάκο; Πουθενάδες όπως τον Αβραμόπουλο, τον Ορφανό, και τόσους άλλους;

Επίσης, επειδή μ' αρέσει ν' ασχολούμαι με την πολιτική ιστορία, υπενθυμίζω και το ακόλουθο: στις εκλογές του 1920 ο "σοφός" ελληνικός λαός δεν ήταν αυτός που ούτε καν εξέλεξε βουλευτή τον Ελευθέριο Βενιζέλο, οραματιστή και δημιουργό στην πράξη της Μεγάλης Ιδέας, της Ελλάδας των δύο ηπείρων και των πέντε θαλασσών; Εκείνη η τραγική επιλογή των ψηφοφόρων δεν ήταν αυτή που οδήγησε τη χώρα στον μεγαλύτερο όλεθρο της ιστορίας της, τη μικρασιατική καταστροφή;

Τώρα, είμαστε έτοιμοι και πάλι για νέα συγκρουσιακά γεγονότα... σπέρνοντας ανέμους. Η άνοδος του αυταρχισμού και η κυριαρχία του λαϊκισμού, όπως ανέφερε ο Νίκος Δήμου, (μού) προκαλούν τρομερό προβληματισμό και ανησυχία. Με το αποτέλεσμα της κάλπης που έβγαλε αυτό το "τέρας", αποφασίσαμε να τζογάρουμε την ιστορική παρουσία της Ελλάδας στην Ευρώπη. Να παίξουμε κορώνα-γραμμάτα το μέλλον της πατρίδας στον ευρωπαϊκό χάρτη. Να ρίξουμε μια ζαριά και ό,τι μας κάτσει.

Εγώ, λοιπόν, δεν είμαι πρόθυμος να συμμετάσχω στο πάρτι του κάθε "Καμμένου" Τσίπρα. Οι ιαχές των χρυσαυγιτών μού είναι αδιάφορες, όσο και ο παλιομοδίτικος λόγος των κομμουνιστών. Πιστεύω στο δόγμα "ανήκομεν εις την δύσιν". Γιατί Ευρώπη χωρίς την Ελλάδα δεν στέκει! Και Ελλάδα εκτός της Ένωσης δεν νοείται! Ας το καταλάβουμε όλοι, πριν... θερίσουμε θύελλες.

Παρασκευή, Μαρτίου 23, 2012

Ξεχασμένη πατρίδα

Καθημερινά, όπως κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι, ακολουθώ την ίδια διαδρομή για να πάω στη δουλειά μου. Τις προάλλες έβλεπα ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία της Θεσσαλονίκης -ενόψει των εκατόχρονων γενεθλίων της απελευθέρωσής της, και όχι ενσωμάτωσης-, που έκανε μνεία στα σημαντικότερα γεγονότα τα οποία σημάδεψαν τη ζωή της πόλης.

Ανάμεσα σε αυτά, αναφέρθηκε φυσικά και η δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη το 1963. Το συγκεκριμένο φονικό έλαβε χώρα στη διασταύρωση των οδών Βενιζέλου και Ερμού, ένα σημείο το οποίο διασχίζω κάθε μέρα, όπως και χιλιάδες άλλοι άνθρωποι. Στο σημείο έχει στηθεί ένα αδιάφορο μνημείο προς τιμήν του νεκρού (θέλω να πιστεύω). Αλήθεια, πόσοι από εμάς, τους σύγχρονους ανθρώπους, γνωρίζουμε την ιστορία -όχι τη μακρινή αλλά την πιο πρόσφατη του 20ού αιώνα- του τόπου που ζούμε; Και πόσοι, έστω για μια φορά, σταματήσαμε και αναλογιστήκαμε: "Σ' αυτό το μέρος, χτυπήθηκε από παρακρατικούς ο Λαμπράκης και το αίμα του γέμισε το οδόστρωμα. Σ' αυτό το μέρος, ένας άνθρωπος θυσιάστηκε μαχόμενος για την ειρήνη."; Πόσοι έχουμε δει το Ζ;

Δεν γνωρίζω αν είναι έμφυτη νοοτροπία του νεοέλληνα να βάζει τους σκελετούς στα ντουλάπια και να κρύβει την ιστορία κάτω από το χαλί, αλλά πολύ το φοβάμαι. Όπως τρέμω και την ώρα που θ' ανοίξουμε ξανά τα ντουλάπια και οι σκελετοί θα πέσουν να μας πλακώσουν.

ΥΓ1: Κάποιοι αποκαλούσαν κάποτε τα εδάφη της Μ. Ασίας και του Πόντου που χάσαμε με τη μικρασιατική καταστροφή "αλησμόνητες πατρίδες". Στα χρόνια μας όχι μόνο ξεχάσαμε οι περισσότεροι αυτές τις πατρίδες, αλλά στο όνομα μιας δήθεν ελληνοτουρκικής φιλίας μετονομάσαμε τη γενοκτονία των Ελλήνων σε "συνωστισμό". Μα τι λέω τώρα; Εδώ, αρχίσαμε και ξεχνάμε την ιστορία της τωρινής (sic) μας πατρίδας!

ΥΓ2: Πριν αρκετό καιρό, κατά έξι χρόνια νεότερος και πιο πορωμένος αναρωτιόμουν πόσοι θυμούνται τους τρεις νεκρούς ήρωές μας που έπεσαν στα Ίμια. Σήμερα, δυστυχώς, υποθέτω ότι είναι πολύ λιγότεροι...

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 06, 2012

Οι απαγορευμένες τροφές

Συχνά, σε συζητήσεις που έχω κάνει με άτομα της ηλικίας μου, αναρωτιόμαστε γιατί ξαφνικά κόψαμε κάποιες παλιές καλές(;) διατροφικές μας συνήθειες. Γιατί σταματήσαμε-μαχαίρι να τρώμε ορισμένες τροφές, που -όταν ήμασταν μικρότεροι- μας άρεζαν και τις καταβροχθίζαμε με την κάθε ευκαιρία!

Σε άλλους προέκυψε διότι η θεία που τους έφερνε τις καραμέλες σε στυλ κόκα-κόλα (τις "κοκακολίτσες") μετακόμισε οριστικά στο χωριό. Σε άλλους διότι η μάνα τους σταμάτησε να παίρνει διάφορα περίεργα, μα νόστιμα, τρόφιμα από το σούπερ μάρκετ, με την επίφαση της νόσου των τρελών αγελάδων ή του ιού κοξάκι! Εγώ σίγουρα ανήκω στη δεύτερη κατηγορία.

Θαρρείς πως μερικές νοστιμιές που ως πιτσιρικάδες -μαζί με τον αδερφό μου- λατρεύαμε, κόπηκαν μονομιάς από το σπίτι άνευ σοβαρού λόγου και αιτίας. Όπως, για παράδειγμα, οι ψαροκροκέτες fish sticks Captain Iglo ("φίστιξ" στην τότε γλώσσα μας), οι οποίες βρίσκονταν συχνά-πυκνά στο ψυγείο μας. Ή το ζαχαρούχο γάλα της ΝΟΥΝΟΥ, που άρεσε πολύ στον bro, αλλά εγώ δεν το δοκίμασα ποτέ! Τι να πρωτοθυμηθώ; Tην αλοιφή Philadelphia και το ζαμπόν Zwan: έπρεπε να περάσουν δεκαπέντε και βάλε χρόνια, για να τα γευτώ ξανά, στο στρατό! Αλλά και τα τυράκια La vache qui rit, τα ξεχάσαμε μια ωραία πρωία. Τα θυμήθηκα πριν από λίγα χρόνια, όταν άρχισα να δίνω αίμα και μου έδωσε ένα τριγωνάκι μαζί με κράκερς η καλή νοσοκόμα! Ή τα σοκολοτάκια Noisetta, που υπήρχαν πάντα στο σπίτι της γιαγιάς, και ποτέ δεν μπορούσες να φας μόνο ένα.

Και ο κατάλογος δεν τελειώνει...

Δεν ξέρω κατά πόσο έχουμε την τάση να εξιδανικεύουμε τα παιδικά μας χρόνια και συνεπώς, το ίδιο να συμβαίνει και για τις τότε αγαπημένες μας λιχουδιές. Ή μήπως επαληθεύεται και στην περίπτωση αυτή, το επιχείρημα της αποθέωσης του "απαγορευμένου καρπού". Λογικά ισχύουν και τα δύο. Όμως, πιστεύω ότι συμβαίνει κι ένα τρίτο: αυτά τα αναθεματισμένα, όσο κακό στην υγεία μπορούν(;) να προξενήσουν, άλλο τόσο νόστιμα είναι!

Τρίτη, Ιανουαρίου 24, 2012

Το θέμα είναι τι διάβασε;

Σάλο προκάλεσαν οι δηλώσεις του νυν υπουργού Ανάπτυξης κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, ότι δεν διάβασε το μνημόνιο επειδή είχε άλλες υποχρεώσεις. Αξίζει όμως να μάθουμε όχι τι δεν διάβασε ο Χρυσοχοϊδης (αυτό το ομολόγησε ο ίδιος), αλλά πότε και τι διάβασε! Διάβασε για τις πανελλήνιες; Για το πανεπιστήμιο; Κανένα εξωσχολικό βιβλίο; Ευκαιρία είναι να μας ενημερώσει τώρα που έχει πάθει "ειλικρίνεια"...

ΥΓ: Το μόνο που σίγουρα διάβαζε -μαζί με τους ομοίους του που μας έφεραν ως εδώ- ήταν οι λόγοι του Ανδρέα τη δεκαετία του '80.

Πέμπτη, Ιανουαρίου 19, 2012

Περί λογοτεχνών

Χθες στα πλαίσια του μεταπτυχιακού μαθήματος πολιτικής ιστορίας, ο καθηγητής μάς διάβασε αποσπάσματα από διάφορα λογοτεχνικά έργα (Ταχτσή, Τσίρκα, Κουμανταρέα), μέσα από τα οποία διαφαινόταν ολόκληρη η ιστορική πραγματικότητα αλλοτινών εποχών. Στο τέλος έγινε αναφορά σε έναν από τους διαλόγους που είχαν δύο μεγάλοι Έλληνες λογοτέχνες το Νοέμβριο του 1966, στην γκρίζα εκείνη περίοδο λίγο πριν την επταετή δικτατορία. Πρόκειται για επιστολές που αντάλλασσαν ο Σεφέρης και ο Θεοτοκάς, μέσω των οποίων ήταν προφανής ο προβληματισμός τους για τις δυσκολίες που έρχονταν και το φόβο του πραξικοπήματος που ήδη ενυπήρχε.

Κάνοντας μια γρήγορη αντιστοίχιση με την εποχή που ζούμε τώρα, κατάλαβα ότι τα πράγματα είναι απογοητευτικά. Και παρόλο που η υπάρχουσα κρίση βρίσκεται στο απόγείο της, αναρωτήθηκα ποιοι τωρινοί Έλληνες λογοτέχνες θα μνημονεύονται σε ανάλογη περίσταση σε 50 χρόνια από σήμερα - όπως μνημονεύουμε εμείς την αλληλογραφία Σεφέρη και Θεοτοκά; Ποιοι, από εκείνους που θέλουν να (αυτο)αποκαλούνται και ως "πνευματικοί άνθρωποι", εκφράζουν την αγανάκτησή τους και τις σκέψεις τους είτε συνδιαλεγόμενοι είτε απευθυνόμενοι στο ευρύ κοινό; Ο Πέτρος Τατσόπουλος, η Σώτη Τριανταφύλλου ή ο Χρήστος Χωμενίδης; Τρομάζω και μόνο στην ιδέα...

ΥΓ: Η αναφερόμενη ανταλλαγή επιστολών Σεφέρη και Θεοτοκά έχει εκδοθεί στο βιβλίο "Αλληλογραφία 1930-1966", εκδ. Ερμής.

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 28, 2011

Κι άλλη ορκωμοσία

Σήμερα ορκίστηκα για μια ακόμη φορά. Αλλά η τωρινή ορκωμοσία ήταν κάπως διαφορετική από τις προηγούμενες, τις οποίες είχα περιγράψει παλιότερα.

Τούτη τη φορά, η ορκωμοσία δεν είχε ούτε τη δηθενιά και την υποκρισία της τελετής αποφοίτησης με την παρουσία αλαλαζόντων συγγενών και φίλων, ούτε το κύρος, τις φωνές και την πειθαρχία της στρατιωτικής. Αντίθετα, έλαβε χώρα σε μια κατάμεστη αίθουσα δικαστηρίου (όπου εκδικάζονταν αυτόφωρα εγκλήματα) ενώπιον βαριεστημένων οργάνων της τάξης, αγχωμένων δικηγόρων, αλλοδαπών μικροαπατεώνων, εντρόμων αφροαμερικανών με χειροπέδες, αργοπορημένων αλλά ευγενικών δικαστών.

Όταν ανέβηκε η πλήρως γυναικοκρατούμενη σύνθεση στην έδρα, ζήτησα από την πρόεδρο να ορκιστώ και εκείνη παίρνοντας την άδεια της εισαγγελέως μού υπαγόρεψε τον θρησκευτικό όρκο, τον οποίο επανέλαβα, αφού πρώτα είχαν σηκωθεί όλοι όρθιοι: "Ορκίζομαι να φυλάττω πίστη στην πατρίδα, υπακοή στο Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους και να εκπληρώνω τίμια και ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου". Κάπου εκεί, και καθώς το προεδρείο μού ευχήθηκε καλή σταδιοδρομία, η σεμνή τελετή έλαβε τέλος. Τόσο απλά.

Αλήθεια, πόσες φορές πρέπει να ορκιστώ ακόμα στη ζωή μου; Και πάνω-κάτω τα ίδια πράγματα;! Ότι δηλαδή θα είμαι καλός, τίμιος και ευσυνείδητος πατριώτης, επαγγελματίας και επιστήμονας; Τελικά, τείνω να καταλήξω πως ηθικό ον γεννιέσαι και δεν γίνεσαι - ούτε βέβαια μετά την (τρίτη) ορκωμοσία!