Πέμπτη, Δεκεμβρίου 21, 2006

Γιορτές και εμπορευματοποίηση



Έχει γίνει θεσμός πλέον, ότι στην περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, όλοι τρέχουμε στα εμπορικά καταστήματα για να αγοράσουμε δώρα για τα δικά μας πρόσωπα: γονείς, παιδιά, αδερφούς, ξαδέρφους, φίλους και φίλες, αγαπημένους και αγαπημένες. Ο 13ος μισθός – ελληνική πρωτοτυπία – περιμένει να καταναλωθεί σε κάθε είδους αγορές. Με τη σειρά τους τα μαγαζιά φοράνε τα γιορτινά τους, στολίζουν τις βιτρίνες τους, για να υποδεχθούν τους πελάτες.

Η όλη εμπορευματοποίηση της εορταστικής αυτής περιόδου, όμως, έχει τις απαρχές της στον Άγιο Βασίλη. Τον εύσωμο και πάντα χαμογελαστό παππού, στα κόκκινα ντυμένο και με άσπρα γένια και μαλλιά, που μοιράζει δώρα στα παιδάκια, μπαίνοντας από την καμινάδα, αφού έχει φτάσει με τους ιπτάμενους ταράνδους του. Αυτό το πολύ ωραίο παραμυθάκι, μαεστρικά εμπνευσμένο, από το διαφημιστικό τμήμα της Coca-Cola, έχει συμβάλλει με το παραπάνω στο υπάρχον κλίμα και στη δημιουργία της υπερκαταναλωτικής κοινωνίας μας.

Αφορμή για να γραφούν όλα τα ανωτέρω ήταν μια «διαφήμιση» (φωτογραφία), που δημοσιεύθηκε σε περιοδικά και είναι επίσης προσβάσιμη μέσω του Διαδικτύου, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με έδρα τον Καναδά. Η ιδέα συνοψίζεται στη φράση «Μην αγοράζετε τίποτε για τα Χριστούγεννα» και είναι απόρροια εκκλησιαστικών φορέων του Καναδά, αλλά πλέον έχει επεκταθεί σε ολόκληρο τον κόσμο, προσπαθώντας να αναζητηθεί το πραγματικό νόημα των γιορτών και δη των Χριστουγέννων.

ΥΓ: Περισσότερες λεπτομέρειες μπορεί κανείς να αντλήσει μέσω του site της οργάνωσης www.buynothingchristmas.org.

Δεν υπάρχουν σχόλια: